Marktausblick - Don't look up

Vorwort

«Don’t Look Up» ist ein Film aus dem Jahr 2021, in dem sich ein Komet auf Kollisionskurs mit der Erde befindet.

Nicht nach oben zu schauen, wäre ein guter Rat für heutige Inhaber von Anleihen. Es hat den Anschein, als wären «normale Zinsen» in diesen Tagen am Himmel zu finden – und sie könnten auf uns zukommen.

Die grossen westlichen Zentralbanken sind mit Verspätung auf die Risiken aus ihrer inzwischen allzu lockeren Geldpolitik aufmerksam geworden. Sie scheinen bereit zu sein, die geldpolitische Normalisierung früher einzuläuten, als sie die Märkte hatten glauben lassen.
In dem Film ignorieren die Menschen die sich nähernde Bedrohung (die für den Klimawandel steht). Anleger werden diesen geldpolitischen Schatten nicht ausser Acht lassen, aber jegliche Panik ist vielleicht von kurzer Dauer: Die Weltwirtschaft kann hiermit wahrscheinlich leben.

In diesem Marktausblick legen wir dar, dass die auf uns zukommenden Zinsen vielleicht nicht so furchterregend sind, wie sie erscheinen, dass hinter Wachstum und Unternehmensgewinnen vielleicht mehr Dynamik steckt als landläufig vermutet wird – und dass eine Welt, in der eine ungewisse Zukunft wieder sichtbar diskontiert wird, am Ende vielleicht weniger anfällig für Unfälle ist und nicht umgekehrt.

Dass an den Märkten eine gedrücktere Stimmung herrscht (und nicht allein wegen der Ukraine), überrascht uns nicht. Doch wir haben die Hoffnung nicht aufgegeben, dass längerfristig – oder sogar schon 2022 – Aussichten auf Renditen besteht, die höher als die Inflation sind.

Kevin Gardiner/Victor Balfour
Global Investment Strategists

Klicken Sie hier, um die vollständige Ausgabe des Marktausblicks zu lesen.

• The streaming market: challenged yet promising

Thematic Insights

With the projected revenue in the Video Streaming (SVoD) market expected to reach US$ 109 billion by 2024, the streaming industry stands as a testament to modern innovation and consumer demand. Discover the streaming market, how it has shaped our modern societies to become inescapable, its current challenges, and its promising potential in the next years to come.

• UK general election

Strategy Blog

The starting pistol has been fired in the general election race, with the vote scheduled to take place on 4 July. In this strategy blog we preview the upcoming campaign and take an early look at the impact the election could have on investors and markets.

• Supply chains: A quick health check

Strategy Blog

It’s been roughly six months since shipping disruptions in the Red Sea began, but what has been the impact on global supply chains? In this blog we take a look at the current state of play and consider whether there may be an impact on goods-related inflation.

• Tariffs redux?

Strategy Blog

President Biden has raised tariffs on critical imports from China, following accusations of unfair trading practices. Falling trade barriers arguably helped foster previous spells of economic prosperity, so should investors be concerned at the return of tough tariffs?

• Is the stock market's advance too narrow?

Strategy Blog

Much has been made of the ‘Magnificent Seven’ technology and AI companies that have boosted the US stock market, but should we be concerned about overconcentration? In this blog we delve into the history of major companies and ask how concentrated is too concentrated?

• How much money do I need to retire?

No two retirement plans look the same, but making sure you have enough money to achieve your goals is key. Use cashflow forecasting to plan for the future, ensure you can enjoy your golden years, and take steps to preserving your wealth.